På plats i solen

Det var onekligen en lång resa.
18 timmar är länge för vem som helst.

Men de stackars barnen var duktiga.

Tror jag.

För jag satt inte med dem på den långa resan.

Det gjorde Mattias.

Ett litet tag trodde jag att jag dragit det längsta strået. Sen visade jag mig sitta bredvid en förvisso välmenande men ändock i nyktert tillstånd sluddrande räkfiskare som talade Bergennorska, tror jag. Han spenderade ett halvår i taget på en räktrålare i Nordhavet och merparten av resten av året i Thailand. Företrädesvis i Pattaya där han hade diverse välgörenhetsprojekt på gång med lokalbefolkningen som ju var så otroligt vänliga och omhändertagande om honom. Flera kvinnor där behandlade honom som familj mot att han betalade skolavgiften om 5000 bath per termin för deras barn. 3 cognac, 3 flaskor rödvin och 4 burkar öl senare sluddrade han inte mera, men luktade desto sämre.

Halvvägs igenom vår nattflygning sa jag till att jag behövde sova. Tre gånger.

När jag väl slumrat till vaknade jag av att damen på andra sidan flyger ur sitt säte och skriker HJÄLP!!

Då har hennes man av oklar anledning kräkt på henne medan hon sov.

Men men, vi kom fram. Transfer till nästa flygning gick bra och barnen var goa som guld trots att de båda var så trötta att ögonen tårades.

Väl framme i Krabi kom vi av planet, lyckades hämta vårt bagage, lasta vår taxi och vara iväg på mindre än en kvart.

Två timmars bil och färjeresa senare var vi framme. Här är det fint.

Harald vet inte riktigt om han är i Spanien eller i Thailand men badar lika glatt för det.

Jag sitter vid poolen och försöker få stackars trötta lillebror att sova i sin vagn, ett trick svårt nog att åstadkomma i hemmamiljö. Min utsikt är fantastisk:

20120209-112441.jpg

Kommentera

