Om strandbarer

På vårt hotell finns en strandbar. En sådan där som har bord och stolar gjorda av gamla trädstammar, där snäckskal och andra strandfynd hänger från taket, där julgransbelysning pryder träden runt omkring, där loppiga hundar stryker omkring och viftar lite vänligt på svansen, där bartendern ser ut att vara lite lite coolare än övrig personal på stället och där Absolute Reggae fortfarande är det enda som spelas i tid och all evighet.

Ett ställe som helt enkelt fick mig att känna mig som sjutton år gammal på nytt. Fast bara de roliga bitarna med att vara sjutton.

För en sekund lyckades jag glömma att jag hade två barn i släptåg.

Och en man som vägrar dricka alkohol. På semestern!

Så när jag satt där med min öl och Harald smuttade på en cola, Mattias drack lite vatten utan bubblor och Hjalmar satt på bordet och försökte greppa precis allt inom räckhåll, då kände jag mig mera som en 35-årig småbarnsmorsa med hängbuk.

Imorgon kväll är det jag som ändrar strategi. Hjalmar SKA sova i sin vagn och Mattias ska åtminstone beställa in något alkoholaktigt, för det är så vi gör när vi reser, vi svenskar!

Kommentera

