Om att åka tuktuk

Härom dagen åkte hela familjen tuktuk in till närmsta by för att proviantera.

Vi var nog lite för stressade av tanken på att sätta barnen på en romantiserad flakmoppe, så vi glömde stämma av priset innan vi hoppade på.
Väl framme frågade vi hur mycket det kostade och frågades istället hur mycket vi tyckt att det var värt.

Ingen aning.

Så Mattias insisterade på att föraren skulle uppge en summa, medveten om att det skulle vara ett överpris. Vi betalade de 200 bath som önskades och som ursäktande förklarades med att vi ju var många.

Ryktet spred sig och vi betalade lika mycket på vägen tillbaka.

Idag hoppade jag på en tuktuk med barnen och såg till att få prisuppgift innan vi gick ombord. Då var priset 100 bath.

Nå väl.

På vägen tillbaka knallade jag bort till hörnan där tuktukförarna väntar på sina körningar. Där satt ett par gubbar som kände igen mig från härom dagen, och smålog.
När jag frågade en annan stackare vad det skulle kosta att åka tillbaka till hotellet och fick uppgift om 100 bath uppstod ett högljutt fniss och roade röster skrek 200 bath! 200 bath!

Det är smällar man får ta. Jag skrattade med.

Kommentera

