Om folk och folk

På vårt nuvarande hotell finns inte en enda skandinav. Ovanligt nog.

Här kryllar dock av fransmän. Och trots att jag kämpar med gamla fördomar så går det inte att bortse från att fransmän, de är oförskämda.

De hälsar inte. Alls. Oavsett ålder. Från 2-55 vägrar de se sina medboende i ögonen. Fastän man anstränger sig att hälsa på dem på deras egna språk.
När ett gäng äldre barn och jag åkte gratisbussen in till stan och de oroade sig över var de skulle kliva av och huruvida deras mopedburna pappa skulle kunna hitta dem eller inte och jag lugnade dem på franska och sa att jag kunde vänta på deras pappa med dem, så bara stirrade de på mig.

Sicket udda folkslag.

Här finns också ett skotskt par. De verkar trevliga. Åtminstone normalt kontaktsökande. Så igår frågade jag dem om inte de inte kunde vara med och hjälpa oss äta den enorma födelsedagstårta som är beställd till idag.

Men de kan inte. För de är Jehovas Vittnen.

Kommentera

