Om snorkling på Koh Haa

Lite småtjurig är jag, att avstå dykning, för något så tramsigt som diabetes. Men hon hade rätt, kära väninnan Annette, det duger ganska bra att snorkla också.

Igår hade jag snorkeldag på Koh Haa medan pojkarna underhöll sig själva.

Jag lyckades undvika att bränna ryggen men har idag ilsket röda vader.

Jag var ensam snorklare på en båt full med dykare men lyckades som sådan också vara ensam om att få se en stor havssköldpadda, som ville leka! Min guide och jag simmade efter den ganska länge, och den sneglade upp på oss med jämna mellanrum och väntade in oss när vi sackade efter. En stund låg den bara stilla och tittade på oss, och vi tittade tillbaka. Det var lycka det!

20120311-100208.jpg

Utöver sköldpaddan såg vi naturligtvis en hel massa annat fantastiskt och underbart. Det är ljuvligt att få simma med i ett stort fiskstim, eller att möta ett. Fiskarna verkar inte vara rädda för människor utan möter en rakt fram ifrån och viker undan bara några centimeter från cyklopet.

Vi var i länge första gången. Dykarna hade släppts av på en annan plats och när jag hade snorklat i gott och väl fyrtio minuter meddelade båten att den skulle köra iväg och hämta dem. See ya later. Kändes mycket skumt att ligga där i vattnet och inte ha någon tillflyktsort. Öarna är inte sådana man kan gå i land på, de sticker lodrätt upp ur havet. Men det kändes också rätt spännande och mäktigt. Efter tjugo minuter var båten tillbaka.

Då var det dags för lunch. Gissa vem som blev åksjuk när vi låg där på svaj..

Det förstörde resten av dagen, men vad sjutton, jag hade ju redan sett en livs levande och lekglad sköldpadda.

Här är några av de fiskar jag såg:

20120311-100321.jpg

20120311-100331.jpg

20120311-100343.jpg

20120311-100352.jpg

20120311-100400.jpg

20120311-100408.jpg

20120311-100413.jpg

Kommentera

