En så där dag

Undrar om det är som det sägs, att dagar man sett fram emot ibland blir lite för laddade och därför ballar ur.

Så känns det idag.

Det började ju så bra, med sovmorgon för mamma medan pojkarna och Bibbi gick och köpte bröd och macrons till frukost. Och alla åt vi frukost i solen på balkongen och verkligen njöt.

Jag fick dessutom ett ark fina klistermärken (med bilar på) och ett par teckningar där ordet Mamma präntats ordentligt och prydlig. Det är sånt mammor blir väldigt glada för.

Sen kom min mamma och åt jordgubbar och läste sagor för Harald. Idylliskt så det förslår.

Sen gick det snett. När Harald vägrade äta sin lunch. Den som han skulle ha i magen för att få gå på kalas. Ett kalas som jag för övrigt sett väldigt mycket fram emot.

Nu är vi ledsna och besvikna allihop. Harald får ha tråkigt antingen tills han äter den där mackan eller tills det är dags för kvällsmat. Det har snart gått fyra timmar. Hittills har det gråtits och skrikits och kastats saker, förutom att han dessutom kissat på sin brors säng.

Det har kommit hot om att slå mamma, men när jag frågade honom vad han tyckte att jag borde göra om han slog mig och han tyckte att jag borde slå tillbaka ångrade han sig.

Det har dessutom gjorts försök till förhandling. Harald erbjöd sig att äta en syltmacka istället för den med leverpastej som var kravet för att få gå på kalas.

Men vissa saker förhandlar vi inte om. Som möjligheten att hoppa över mat.

Vi har kört belöningssystem för att få ungen att äta. Idag är det bestraffning som gäller.

Det känns tråkigt när ”så gott man kan” inte hjälper, men det är väl så det är att vara mamma. Jag håller tummarna att dagens insats var värd det.

Kommentera

