Ny favorit

Alfons Åberg har tagit ett stormkliv in i familjen och blivit ny storfavorit.

Dels för att de flesta av sagorna utspelar sig när Alfons är lika gammal som vad Harald är nu, och Alfons har precis dem samma funderingar i livet och agerar på nästan exakt samma sätt, som vad Harald gör.

Dels för att sagorna utöver att de är behagliga och mysiga i sitt innehåll, är precis lagom långa för att inte ge ångest hos den vuxne högläsaren.

Harald tycker att böckerna är för korta. Han säger att han inte gillar Alfons, för han gillar långa sagor. Men jag ser hur ögonen lyser på honom när vi läser, och på hur han sitter alldeles blick stilla för att inte missa ett andetag av handlingen.

Själv tycker jag att Alfons som är nybliven 40-åring påminner mig om en annan 40-åring som vi tycker väldigt mycket om både Harald (och Hjalmar och Bibbi) och jag och undrar om det har något med saken att göra.

Fast kanske är det Alfons snälle pappa jag tänker på?

Kommentera

