Hört på pub

När Mattias och jag började planera för vår Londonhelg tänkte jag tillbaka på en resa dit som jag gjorde med jobbet.

Jag blev meddragen på en pubrunda som gjorde tre av oss sena till den hotellvisning vi skulle infinna oss på hos den hotellkedjan som betalade för vår resa.

Jag kände mig fullkomligt bortkollrad i London och litade helt och fullt på min kollega CG. Han är av typen medelålders män med otroligt nördiga intressen, som blir så där intagande uppeggade när de får prata om det som fascinerar den. Både min kollega Åsa och jag var helcharmade.
CG tog med oss på The Salisbury där vi klämde två öl var varefter vi fnissande slängde oss i en taxi tvärs över stan. Och ända sedan den dagen har jag ångrat att jag aldrig noterade vad den hette eller var den låg, den där charmerande puben med de vackra speglarna.

Mattias å sin sida hade fått höra av sin pub-nördige kollega om en pub i London som var ensam om att ha lyckats bevara de vackra gamla speglar och sirligt dekorerade glasavskärmare som de flesta andra pubar förlorade under bombräderna under andra världskriget.

Naturligtvis talar vi om samma pub.
Som visade sig ligga snett mitt emot vårt hotell.

Efter en dags mördande promenad sjönk Mattias och jag lyckliga ner i en soffa på ovannämnda pub. Och medan Mattias gick iväg och beställde dricka sjönk en annan dam ner vid samma bord och ropade efter maken som klivade iväg mot baren ”get me a glas of red wine please, any kind will do”. Jag tittade henne i ögonen, och vi förstod varandra.

20121008-223953.jpg

2 thoughts on “Hört på pub

Kommentera

