Blommor och bin och gräshoppor och gräs etc etc

Harald tycker att Mattias och jag ska ”ge varandra mycket kärlek, så att ni får en unge till”.

Så har jag förklarat livets mirakel hittills. Harald är för envis för en riktig biologilektion. Känns som att en sådan diskussion skulle sluta med att vi sitter framför datorn och surfar bilder på kvinnliga könsorgan och det får banne mig vänta tills han kan göra ‘t själv!

Men jag började fundera lite på hur man pratar om sånt. Det är ju så otroligt komplext nu för tiden. Våra barn är uppvuxna omgivna av familjekonstellationer av alla de slag. Vi umgås med en familj med två mammor och redan där faller min förklaring om barnaskaffande. För frågeställningen började vid huruvida alla pojkar blir pappor varpå jag svarade att de flesta blir det. Harald undrade då om han skulle bli det varpå jag sa mera än jag borde. Jag sa nämligen att han måste hitta en mamma först och att när han och mamman ger varandra tillräckligt mycket kärlek så blir det förhoppningsvis barn. Så är ju inte sanningen längre. Så är ju inte ens biologin längre.

Tror att jag bestämmer mig för att hålla tummarna att det är Mattias som råkar ut för följdfrågorna.

Kommentera

