Om saker som händer längs vägen

I onsdags skulle jag köra ut till Malmö Airport och hämta Mattias, som en kul grej för barnen och mig när han nu varit borta ett tag.

Jag som vanligtvis avfärdar det där med rusningstrafik som ett treminutersfenomen mellan 17.02 och 17.05 på eftermiddagarna hade missbedömt saken. Min analys gäller för området Djäkengatan-Centralen, men ska man köra Mariedalsvägen, Stadiongatan och Ystadvägen, där det råder ombyggnad sedan några månader tillbaka så är man ganska rökt när man tror att man ska hinna till flygplatsen på en halvtimme kring femtiden.

Till råga på allt råkade jag ut för en nykterhetskontroll. Min första.

Jag trodde jag skulle dö av stress och fick kämpa allt jag kunde mot spontanreaktionen att sätta plattan i mattan och bara dra där ifrån.

Och rullade därför ner bakrutan istället för framrutan när polisen närmade sig bilen.

Så den unge polismannen tog tillfället i akt att prata med mina barn. Han sa till dem att lyda sin mamma och att borsta tänderna ordentligt.

Jag blev glad, barnen allvarligt uppmärksamma. Heja polisen!

Kommentera

