Om att komma på bättre tankar

För ett år sedan, när vi var i Thailand, försökte jag få Harald att övervinna sin rädsla för att gå till frisören. Dittills hade det bara varit mormor som på nåder (och oftast inte ens det) rört hans hår.

Jag hade förberett mig väl, tagit med Harald på gatumarknad och tittat på t-shirts. Förskräckliga t-shirts hade vi stannat och beskådat. Sådana med blinkande lampor i, och Spindelmannen (vem fan är det förrestensom bestämt att dagisbarn ska beundra denne mycket vuxne superhjälte?), och Ninjasköldpaddor. T-shirts i glänsande nylonmaterial som såg ut att bara vänta på en förlupen eldsgnista för att fatta fyr.
Och ungens ögon glänste, och jag trodde mig ha honom på kroken. Så jag erbjöd honom en t-shirt mot att vi gick till en frisör för att få honom klippt.
Och han funderade på det en stund. Kände lite på en t-shirt, och sa nej tack.
Så jag erbjöd honom en blinkande t-shirt OCH en otäck spindelmannen t-shirt i glänsande nylontyg. Men han sa nej.

I helgen sa han att håret i ögonen irriterade honom och att han nog inte kunde vänta tills vi kom hem till Malmö med att klippa sig, så skulle vi kunna leta reda på en frisör? Så det har vi gjort, och stolt var han, och bra blev det. Men han undrade allt om han inte kunde få en sådan där spindelmannentröja när han nu varit så duktig. Tack och lov så behövde han lära sig att vissa erbjudanden, de kommer inte igen.

20130509-210032.jpg

20130509-211619.jpg

Kommentera

