Om uttryck i vardagen

Åter igen förundras jag av vad som fastnar och vad som inte fastnar i barns medvetande, och framför allt hur de applicerar lärdomar på verkligheten.

Harald är mycket förtjust i uttrycket ”livet är inte rättvist”.

Igår applicerades det på vår promenad genom Ikea där han bad om en kram som övergick i att han blev buren vilket ju passade bra då han ansåg sig behöva vila fötterna. ”Och när ska väl mammorna som knappt orkar bära sina stora femåringar få vila från det då?” undrade jag. ”Har du glömt att livet är orättvist mamma?” undrade Harald.

Lyckligtvis tror Harald dock även på motsatsen gällande livets rättvisor, när det kommer till sin bror.

När Harald och jag hade mysstund vid köksbordet medan Hjalmar sov middag bjöd jag på citronrån. Harald undrade om även Hjalmar skulle få rån. Nä tyckte jag, det fick nog vara en sådan där grej som bara delades mellan honom och mig, men att han inte behövde oroa sig, för jag skulle säkert få tillfälle till liknande stunder med Hjalmar i framtiden.
Harald annonserade att han skulle spara ett rån till Hjalmar.

(När Hjalmar slutligen vaknade var kexet förvisso som bortblåst, men ibland är det ”tanken som räknas”!)

Kommentera

