Om underhållning för den äldre generationen

Läser man här ser det ut som att Mattias och jag dedicerar våra liv åt att underhålla våra barn.

Vilket vi naturligtvis gör. I viss mån.

Men det syns inte här att vi för bara några veckor sedan var på bröllop i dalarna.

Det syns inte här att vi innan detta bröllop spenderade en helt underbar fantastiskt ljuvlig dag för oss själva i Stockholm. En dag då vi åt dyr lunch med vin i gamla stan innan vi gjorde vuxenutflykt till Fotografiska och strosade tillbaka till vårt hotell för en tupplur och vaknade berusat lyckliga av att ha kunnat göra så, innan vi åt sen vuxenmeny på fin kvarterskrog efterföljt av öl på mitt-i-stanhak. En dag och kväll när vi var bekymmerslösa vuxna som njöt av att bara vara med varandra.

Det syns inte att bröllopet, inför vilket vi hade vissa farhågor gällande lantligheten och den antydda avsaknaden av planering, var helt bedårande och att både planering och genomförande var minutiös och fantastiskt. Och att vi på detta bröllop underhöll oss så som på bröllop man bör. Och att även den vanligtvis nyktraste av oss släppte kontrollen för vinden, och gav sig hän åt det härliga. Åt en fantastisk miljö och åt att vara omgiven av gamla och nya glada, skrattande vänner.

Det syns inte heller här att jag spenderade en hel helg utan min familj, hos de mest generösa av vänner, hos vilka jag kan vara mig själv och känna mig älskad med lätthet.
Och detta innan jag begav mig vidare mot ett enkelt trädgårdsbröllop i storslagen omgivning. Ett bröllop där jag trängde mig på så som förr, och mottogs med varma famnar. Och där festen varade länge, och nattdopp i sjön blev obligatoriskt. Och där det bästa med festen förutom själva festen, var att få smyga ut i köket morgonen därpå och äta lång frukost i pyjamas med vänner som jag saknat.

Det syns inte här att vi varit på kräftskiva och roat oss kungligt. Och att Mattias förmodligen kan ha lika mycket tjänat på, som att inte ha tjänat på att ha med sig sin pratglada fru på fest med kollegorna. Men att vi är lika glada för det.

Det syns inte heller här att det i Västra Hamnen är svårt att bjuda hem barn efter dagis, som ska hämtas av sina föräldrar utan att dessa föräldrar blir kvar på en drink när de hämtar, så att de stackars barnen inte kommer i säng förrän alldeles på tok för sent en måndagkväll för att den där drinken drog ut på tiden under allt skrattande och blev till två.

Men nu vet ni.

Kommentera

