Mammas lille ligist

Vi håller allvarliga samtal på dagis numera. När vi hämtar Hjalmar får vi numera dagliga rapporter om hur han uppfört sig illa och vad man gjort åt det.

Härom dagen hade han spottat på ett annat barn, och det var förvisso så att det andra barnet hade spottat först, men Hjalmar ger sig inte. Han höjer långfingret åt auktoritet. Än så länge inte bokstavligen, men vi får väl se hur länge det dröjer.

Idag avkrävde jag honom löfte om att uppföra sig vid maten. Han lovade, hånskrattande. Så jag sa att han fick sitta på skötbordet tills han uttryckligen sa ”jag ska inte krångla vid maten”. ”Jag säger ingenting!” svarade ungen. Så då fick han sitta. I en halvtimme under morgonstressen.

Otaliga gånger upprepade jag mitt krav för att lyfta ner honom. Förklarade att han missade tv-tid. Nekade honom en kram när han sa sig behöva det. Och ändå tvärvägrade han, upprepande sitt ”jag säger ingenting!”. Till slut fick jag ge upp pga tidsnöd, när jag fortfarande stod naken och hungrig vid skötbordet tio minuter innan barnen skulle vara på dagis.

Han går en lysande framtid som yrkeskriminell till mötes.

20130828-091501.jpg

2 thoughts on “Mammas lille ligist

  1. Hahaha- underbara Hjalmar! Han tar ingen skit helt enkelt – det tycker jag låter fantastiskt! Ungen har ju integritet. Plus att vi har alltid uppfostrat våra barn till att slå tillbaka. Den där spottningen var helt ok. Helt i sin ordning faktiskt.

    Ta ingen skit Hjalmar.

    kram
    Tant Malin

Kommentera

