Om stolta lyckliga stunder i en förälders liv

Vi är helt lyriska idag. Mattias och jag, och Harald givetvis, och min mamma.

Vem hade väl kunnat ana att en så ordinär händelse kan fylla så många hjärtan med så mycket glädje!

Men det gjorde det. Att Harald kom tillbaka från första gången på simskola, och att det gått så bra. Att ungen som hundsimmat med puffar i minst ett par år men fullkomligt vägrat doppa huvudet, skrikit och bråkat om det skvätts på honom i duschen, idag slängdes ihop med en grupp simkunniga 12-åringar och av en främmande kvinna uppmanades att hoppa i vattnet varpå han gjorde det utan minsta antydan till tvekan. Och gjorde det med glad min och entusiastiska toner. Och att några av de andra ”barnen” hade sagt att han var dålig, men det gav han blanka fan i.

Jag måste erkänna att jag kände mig tveksam när jag såg dem rada upp sig längs en vägg allihop, och sträcka ut armarna åt sidorna, och hela Harald stod under en annan killes utsträckta armar, medan hans egna nådde grannen till naveln ungefär. Och när de alla skulle göra gymnastiska övningar och det inte spelade någon roll att Harald hade sin koncentrerade min, han kunde ändå inte koordinera ”skidåkning”. För att inte tala om när alla kastade sig i vattnet där Harald mycket knappt bottnade, utan de där puffarna som han ALLTID har på sig annars när han badar. Då flög jag upp från min sittplats för att slänga mig i efter honom. Men det behövdes inte.

Imorgon ska jag köpa den där spidermantröjan som hägrat i ett år. Den där som vi lovat honom om han bara hoppar från kanten. Jag känner att jag kommer att älska den där tröjan lika mycket som Harald kommer att göra, för när han har den på sig kommer jag att se honom framför mig när han tjänade ihop till den. Han var så fin, så fin.

Kommentera

