En 5-årings klokskap

I morse cyklade vi ut ur garaget, barnen och jag, ungefär samtidigt som en skåpbil körde upp ur granngaraget lite bortom oss.

Jag kände igen skåpbilen. Den körs av en man som jag brevväxlat med rörande lämpligheten i att köra fort på gågata där det leker barn. Han tycker synd om mig och anser mig vara dum som inte förstår att jag bor på en trafikerad gata. Och då bad jag ändå bara vänligt att han med sin målade bil skulle passa på att utgöra en förebild för de boende bilisterna i området och visa dem hur man kör både laglydigt, respektfull och trafiksäkert.

Hur som helst. I morse la han sig bakom oss. Jag la mig mitt på vägen med min breda cykel och viftade stort med armarna att Harald skulle hålla sig åt sidan och bara hoppades att vi inte skulle råka ut för samma sak som i förra veckan då en bil körde upp från samma garage och tutade på oss medan hon försökte tränga sig emellan mig och min 5-åring.

Så blev det inte. Istället gasade skåpbilen på först när vägen breddade sig. Men då gasade han på ordentligt, och Harald kommenterade.

Så vi pratade om det. Om att farbrorn som körde inte gjorde som man skulle, och att jag pratat med honom om det men att han inte tycker att man behöver lyssna på andra människor eller tänka på dem alls.

Så Harald undrade vad jag svarat mannen när han inte ville göra som jag bad. Och jag berättade att jag inte kunde göra så mycket mera just nu, men att det gjorde mig ledsen eftersom mannens beteende utgjorde en fara och ett störningsmoment för hans omgivning.

Då tyckte Harald att jag skulle köpa en present till honom. En bok kanske skulle göra honom glad, för det är lättare att vara snäll när man är glad.

Kommentera

