Om en dag jag längtar riktigt mycket efter

Idag längtar jag efter juldagen.

När jag föreställer mig den sitter jag med en vackert inbunden bok nersjunken i en fåtölj olik någon vi äger. En fåtölj som man kan vältra sig i en hel dag, där man både kan kura ihop sig i för att sedan sträcka ut benen i.  Mattias sitter i en likadan. Fåtöljerna står framför en sprakande brasa och doften av gran och pepparkakor och varma drycker och rökta fiskar och revbensspjäll och paté med cumberlandsås känns tryggt familjär och oändligt mysig.

Barnen leker stillsamt och helt utan bråk med sina nya leksaker. Jag njuter av att höra deras förtroliga meningsutbyten och deras teorier om världens beskaffenhet. Bibbi ligger vid mina fötter, hon kikar upp på mig då och då, smaskar lite och viftar med yttersta svansspetsen innan hon med en nöjd suck sluter ögonen igen.

Hela eftermiddagen förflyter på detta sätt. I harmoni och glädje.

Och sen är det dags att plocka fram knäckebrödet och resterna av skinkan och köttbullarna och ostarna och klenäterna med hjortronsylt. Och julmusten.

När de sista ljusen är utblåsta och vi knallar till sängs i våra flanellpyjamasar vet vi att vi upplevt ett julens mirakel, och det känns varm och skönt i bröstet och vi vet att vilka än framtidens prövningar må vara, så står vi starka inför dem, för så tänker man när man mår riktigt riktigt bra.

Min enkla lilla juldagsfantasi känns som något jag redan upplevt och därför längtar tillbaka till. Men egentligen är den ett hopkok av korta stunder (vissa kortare än andra) ur olika perioder och juldagar i mitt liv.

Jag undrar just hur årets juldag blir, och vad den kommer att bidra med till nästa års fantasi om den perfekta juldagen.

Kommentera

