En vänligt målinriktad liten person

Jag skrattar åt det nu, men funderar åter igen på hans framtid, den där lille.

Han somnade i soffan när han kom hem från dagis, så jag väckte honom vänligt, med löfte om godsaker till kvällsmat.

I Hjalmars fall betyder det att han erbjuds en macka, men det är inte mackan som är det lockande, utan pålägget. Pålägg i alla dess former är det bästa han vet. Brödet puttas ofta åt sidan.

Idag fick han hela två skivor medvurst på sin rostemacka. Han tittade vänlig på mig och sa ”be att skicka osten”. Nä, någon ost skulle det inte bli tyckte jag. Men dricka! Ville han ha vatten, mjölk, eller något så ovanligt och attraktivt som SAFT?

”Jag vill ha ost” svarade han vänligt.

Nej, men du får välja vatten, mjölk eller SAFT att dricka.

”Kan jag få ost, tack?”.

Ett par gånger till redovisade vi våra ståndpunkter, lugnt och stillsamt. Sen skrattade jag så mycket inombords att jag gav med mig, och såg på medan han la fem skivor ost ovanpå varandra, plattade till mackan med hela handen, tittade upp på mig och sa ”kan jag få saft, tack?”.

Kommentera

