Om hur kärleken dök upp i badet

Det värker i kroppen av lycka. Över stunden i badet, som jag trodde skulle bli min egen.

Men det dröjde inte mer än en halv minut från det att jag glidit ner i badet, innan Hjalmar dök upp vid badkarskanten och resolut deklarerade ”ja vill va mä!”.

En halv sekund senare stod även Harald där, med sina stora vackra ögon, och bekymrade blick, och deklarerade det samma.

Och kläderna for av, och ungarna trillade i.

Och leksakerna slets fram, en efter en tills det var tomt i påsen. Och vi plaskade tillsammans och skrattade tillsammans, och var de godaste av vänner alla tre. Det lyxiga vuxen-badskummet som jag sparar åt mig själv till stunder då jag ska ha det lite extra härligt gjorde sitt för stämningen, och det varma vattnet omfamnade oss.

Aldrig har väl kärleken känts så innerlig och så närvarande, som när vi trängdes där i karet, den stund som skulle ha varit min egen.

Kommentera

