Om Hjalmar och dansen

Idag har Hjalmar haft dansavsuppvisning på sin dansskola. Det var supergulligt! 

Det har varit lite olika bud kring det där med dansen. Hjalmar älskade det första gången, men har sedan varit ganska ovillig. Mestadels för att han tvingas in i en grupp, och Hjalmar gillar inte grupper. När man sätter Hjalmar i grupper större än tre personer ser man hur en gardin dras för bakom ögonen på honom, och kroppsspråket tappar sin mjuka välvillighet, blir stelt och tveksamt. 

Men han älskar ju att dansa, och danslektioner hålls i grupp. Så jag har insisterat på att han går på sina lektioner. 

Innan dagens lektion frågade jag Hjalmar om han ville fortsätta med dans, eller om han vill göra någon annan aktivitet, så som simning, eller fotboll, eller ridning? Nä, han vill inte göra någonting, ”bara pussa mamma hela dagarna”. 

(Den där sista meningen vill jag skriva en gång till)

Men så gick vi på den där uppvisningen, och ungen visade sig ängslig och stel. Efteråt frågade jag om han hade ångrat sig, om han kanske trots allt skulle tycka att det vore roligt att dansa igen efter sommaren, och det tyckte han. 

Tur det, för idag köpte jag äntligen ett par riktiga dansskor åt honom:  

Kommentera

