Frågor i vardagen

Tidigt härom morgonen, så där tidigt att håret fortfarande stod på ända och jag knappt, med halvslutna ögon hade hunnit känna mig fram till vattenkokaren i köket för att göra en kopp te ställde han mig mot väggen, den där Harald.

Han ville veta om det där med äggen och simmarna, om det räckte att man stod bredvid varandra för att grejerna skulle blanda sig. Sen ville han veta om det krävs någon särskild frekvens på aktivitet för att det ska bli barn, samt om alla som har barn har engagerat sig på samma sätt. 

Jag trodde att jag var beredd, och jag hoppades lite på att den info hans klasskamrat Olivia fått av sin pappa kanske kunde räcka en stund, för jag förutsätter att hon talat med sina kamrater om detta med tanke på hur hon reagerade på konversationen. 

Jag skulle vilja höra hur de lägger ihop och redovisar sina respektive berättelser om det hela för varanda. Själv hoppas jag att Harald är lika noga som jag var med att påtala att det är just VUXNA könsorgan och VUXNA människor vi talade om. 

Då var det mycket härligare på väg till skolan i morse då Harald frågade: ”mamma, hur vet man att det är påskharen som lämnar godis i gräsmattan, och inte ens föräldrar som går och kastar ut sånt som de har i fickorna?”. Det gick i alla fall mycket lättare att avfärda: ”Nääää, men det vore ju KONSTIGT om föräldrar skulle gå och kasta godis i en gräsmatta istället för att lägga det i skålar! Vad tror du att ni ska göra i skolan idag?”. 

Kommentera

