Om när man inte tänker i tillräckligt många led

Igår, söndag eftermiddag, hade Hjalmar tråkigt. Harald var iväg på sin andra sportaktivitet den dagen och Hjalmar ville spela på ipaden. Jag gullade till det lite med honom, berättade att han hade en ofantlig tur som kunde sitta och ha tråkigt i en soffa istället för att jobba på fabrik som en del andra 5-åringar här i världen. Till slut höll Hjalmar med om att det var bättre att göra ingenting än att knyta mattor. 

Tänk om jag hade trott mitt barn om mera än vad jag gjorde när vi hade den där konversationen. Men det fanns inte i min värld att en 5-åring skulle kunna nyttja det där argumentet till sin fördel. 

Men om det blev jag snart varse, när jag bad Hjalmar att fylla diskmaskinen, och han svarade nej ”för du tycker ju inte att barn ska jobba”. 😳

Kommentera

