Förvåning i vardagen

I förrgår gjorde jag vietnamesiska sommarrullar till kvällsmat åt Mattias och mig själv. Receptet jag hittade intill salmalaxen på Maxi såg härligt enkelt ut, ett par såser att blanda ihop och lite grönsaker att finskära, några laxskivor några örter på det och sedan rullas allt ihop i ett fuktigt rispapper. Enligt anvisningen skulle det ta 30 minuter att slänga ihop rullar nog till en huvudrätt för fyra personer. Det gör det säkert också för den som har färdigskurna grönsaker och färdigkokta nudlar (färdigkokta nudlar stod angivna i ingredienslistan!) och för den som har lite bättre vana med risomslagen än vad jag har. 

För att rullarna ska hålla sig fräscha och inte klibba ihop sig med varandra eller någonting annat i väntan på seevering lägger man dem i fuktiga kökshanddukar. 

När maten väl var färdiglagad var både Mattias och jag hungriga och trötta nog att strunta fullkomligt i vackra uppläggningar och bordsskick. Vi hällde upp var sitt litet glas vin för syn skull, sen käkade vi rullarna direkt ur de där fuktiga handdukarna. 

Handdukarna kastades sedan i badkaret istället för i tvättmaskinen eftersom ingen orkade tömma tvättmaskinen just där och då. Och tur var väl det. 

Igår kom jag nämligen hem från skola och dagis med två barn som akut behövde badas, så jag flyttade den där fuktiga högen från badkaret till handfatet och under den manövern visade sig högen innehålla mer än bara fuktiga handdukar. En bortglömd laxrulle trillade ut på badrumsgolvet. Fasen vad förvånad man blir när sånt händer. 

Kommentera

