Hallands Väderö

För det första vill jag säga att frusna bake-up croissants är en fullkomligt genialisk produkt, det härligaste man kan fylla sin frys med eftersom det också är en legitim frukostprodukt. I detta påstående har jag ungarna med mig, och med croissants avnjöt barnen i morse sin andra frukost medan vi vuxna istället lyckades dra ut på vår enda och inkludera dem i den. 

Alla vet vi att härligt sällskap i äventyret gör äventyret dubbelt härligt, och är det något alla ungar gjort idag så är det att ha njutit av varandras sällskap. Alla vet också att när ungarna är glad så är föräldrarna lyckliga, ibland överdrivet så, men vad gör väl lite överdriven lycka då och då?!Vårt besök på Hallands Väderö kunde inte ha börjat bättre. Vi hade packat picknick och bestämt oss för en promenad tvärs över ön innan lunch. När vi hade gått tvåhundra meter fick barnen syn på en huggormsunge som slingrade sig tvärs över stigen. Jag som alltid sagt mig vara rädd för ormar måste nog revidera denna uppfattning då jag nu vid flera tillfällen känt mig mera fascinerad, intresserad och upprymd vid möten med orm, men aldrig tidigare så upprymd som idag. Vi fick oss alla en ordentlig titt innan den försvann in i buskagen och vi kunde fortsätta vår promenade glatt pladdrande om detta fantastiska möte med naturen!

Naturligtvis blev det bad efter picnicken, och om någonsin uttrycket ”kalvsläpp” varit relevant utanför bondgårdssammanhang så var det det idag när ungarna slet av sig kläderna och med tjo och tjim kastade sig i det iskalla vattnet och totalt förlorade sig i glädjen. De flesta av oss vuxna höll oss på behörigt avstånd, åtminstone ett tag. Till slut kunde varken Mattias eller Per hålla sig de heller. Det kändes mera naturligt än inte att sedan posera på stranden, sjunga tokiga visor på väg tillbaka genom skogen, och allmänt bara låta lyckan härja fritt resten av dagen. 

Kommentera

