Kom inte och tro att du är martyr!

Men ååååh vilken dålig förälder man kan vara ibland! Idag kände jag att jag behövde sätta stopp för gnällandet och ojandet kring skrapsår. Självömkan hos barnen har nått sådana proportioner att man inte vill tvätta sig alls, eller sitta på köksstolar för att man då behöver böja på de plåstrade benen. Barnen skrapar dessutom knän och armbågar varje dag numera, flera gånger om dagen och varje nytt skrap ger upphov till så mycket tjat att det nu är sår även i mina öron! Därför höll jag nyss ett långt tal för båda barnen om att det gör ont att leva och att vissa mindre smärtor genomlider man utan att omtala dem, att man upplever större smärta när man talar om det och att vi framöver därför inte kommer att prata om mikrosopiska icke-sår på baksidan av vaden, eller mindre rodnader på foten, eller lösa nagelband. De tittade båda på mig och förklarade att jag inte förstår mig på smärta eftersom jag aldrig skrapar mina knän, eller får stickor i handen. Och jag lät mig i min affekt provoceras. Med en triumfatorisk känsla drog jag till med att det faktiskt gör rätt ont när någon skär ut ett barn ur magen på en. Harald tittade oförstående på mig och sa att ”men det får man ju bedövning för”. Tji fick jag, och hade jag kunnat ta nederlaget med någorlunda värdighet hade jag inte legat i sovrummet och bloggat medan ungarna blöter upp plåstren på knäna i badkaret här intill. 

P.S. Jag tvingade efter mycket om, men och tårar till mig en titt under plåstret på det senaste skrapsåret som plåstrades om av skolsköterskan tidigare idag. Harald var rädd för att låta mig titta på det, för tänk om jag skulle hitta grus i det, då skulle jag ju försöka pilla bort det. Jo, det stämmer förvisso, men hade det inte varit värre att låta gruset sitta kvar i såret om man nu upptäckt att det var där? Harald fick fundera på det för att sedan ytterst ångestfylld fråga om man kan dö av grus i ett skrubbsår… 

Kommentera

