Om att fostra en empatisk människa

En gång läste jag på baksidan av en bok om barnuppfostran att barn som har husdjur blir mera emaptiska som vuxna men att detta inte nödvändigtvis går att utläsa i relationen mellan barnet och det aktuella husdjuret. Jag har tänkt på det ofta i relation till mina egna barn och Bibbi och då har jag tänkt att Bibbi nog har det rätt bra ändå, med småhussar som bryr sig om att ta väl hand om henne. 

I eftermiddags bad jag Harald hälla upp ett bad åt sig själv och sin bror. I väntan på att karet skulle fyllas på sprang ungarna in på sitt rum och levde rövare. Efter en stund gick jag in och kollade vattennivån. Mitt i badkaret stod Bibbi och såg miserabel ut medan vattnet steg. Bibbi hatar att bli blöt. Harald hävdar att hon hoppade i självmant.

Kommentera

