Funderingar om livet 

Det talas mycket i min omgivning just nu om att fylla 40. En del har gjort det, andra ska. De flesta av oss har vid det här laget bockat av de stora milstoplarna i livet, skaffat körkort och bil, gift oss, fått barn, gått på en och annan begravning, skaffat oss en utbildning (ha!) och karriär (nope!), ett hus eller en bostadsrätt. Riktningen är vid det här laget lätt att ta för självklar och given, utstakad rent av. 

Med de stora och de praktiska bitarna (mestadels) avbetade funderar jag mycket på livet bortom det praktiska, det materiella, det institutionella. Jag funderar på hur det har varit, hur det är och hur jag vill ha det i framtiden. 

Jag tänker på de stora orden, de där som man trodde sig ha definierat i 20-årsåldern men som man nu inser att man kanske ska fundera över i en andra omgång. Jag tänker på ord så som konvention, mod, respekt, ödmjukhet, hyckleri, och integritet. Det sista är det svåraste, men jag tror att det innefattar något av de andra. Jag tror att det ordet dessutom är svårast eftersom man måste kunna se sig själv i sitt sammanhang för att det ska ha någon mening, måste kunna förstå sin omgivning för att förstå sig själv. 

Hyckleri är också svårt. Mestadels för att man  inte alltid vet att man hycklar, man ifrågasätter inte sina sanningar och analyserar inte. Därför vet man inte vad man säger eller hur det motbevisas i ens agerande. Vi accepterar sanningar, så väl filosofiska och moraliska som politiska och vetenskapliga som absoluta, och det är då vi hycklar på riktigt. Religiösa sanningar får på tafsen i sekulära Sverige, där vågar vi syna bluffen, men för dem som banade väg för vårt moderna tänkande krävdes mod att göra avsteg från konvention och institution, att våga skapa ett nytt sammanhang åt sig. 

Mod är också svårt, för mod innefatta ofta en stor dos naivitet, motsatsen till vidsom, lärdom och klokskap. Fast äkta mod är ju att förstå både risker och vinster för vad de är och att agera även om de riktiga vinstern innebär förluster genom förändring.

Respekt är ett svårt ord. Jag tänker att jag själv ofta i strävan att respektera andra förlorar respekten för mig själv, och då blir det svårare för andra att respektera mig. 

Och så är det det där med ödmjukhet. Jag är nog tveksam till vad det är, men övertygad om dess vikt. Jag tror att det handlar om att värdesätta vad man har och att vara tacksam. Det är skitsvårt. Jag tror ju på att sträva efter mera, ser ingen anledning till att bara vara nöjd, jag tror på att det som kan maxas bör maxas. Det vill jag inte sluta tro på, men det blir lite av en konflikt i strävan om att även vara ödmjuk. Kanske är ödmjukhet att kunna säga förlåt, och mena det. Att se sina egna brister, att erkänna dem för vad de är, be om ursäkt för när de drabbar andra och att förstå att perfektion varken är uppnåeligt eller eftersträvansvärt då perfektion bara är möjlig i en statisk tillvaro, och vem vill väl leva så? 

Sen är det ju det där med institutioner och konventioner, inklusive föreställningar om hur världen ska vara och vilka av våra förvätningar som är rimliga eller inte, för förväntningar har vi alla. Vi lär oss redan som bebisar att känna igen mönster och att tycka om den trygga tillförlitlighet som igenkännbara mönster ger. När mönstren inte stämmer blir vi oroliga.

Det viktigaste ordet av dem alla är dock generositet. Jag tror på att dela med mig av de resurser jag har, om det så handlar om att låna ut en bil eller bjuda på en måltid, att inkludera människor i mina sammanhang, om att ge av mitt mod till någon som behöver det, om att vara solidarisk för att man kan. Jag tror på att generositet bygger kärlek, och att generositet kan kompensera det mesta. Ibland glömmer jag att vara generös, att jag kan, att jag har någonting att dela med mig av. Svårast är att vara generös i tankarna. Bland de människor jag möter är det de som är generösa i tankarna som jag beundrar och vill efterlikna mest. 

Utöver detta vill jag bara meddela att min 40-årskris går bra just nu.

Kommentera

