Blandad kompott

Harald har pratat halva sommaren om att han vill äta kräftor. Idag bestämde jag mig spontant att gå honom till mötes, som ett sätt att avsluta sommaren och fira terminsstarten imorgon. Barnen och jag körde ”all in” på Maxi. Vi köpte haklappar, partyhattar, lyktor och en värmeljushållare i form av tre kräftor. Stolta och uppspelta var vi när vi kom hem! 

Entusiasmen här hemma var kanske inte överväldigande. Delvis möjligen för att jag insisterade på en så autentisk kräftskiveupplevelse som möjligt för barnen och därför propsade på snaps för oss vuxna. Jag hittade ingen snaps i frysen, men väl en slatt limoncello som någon tog med sig hem till oss för 12 år sedan. Den var rätt äcklig. 

Men barnen var glada! Harald deklarerade att han skulle kunna leva på kräftor. Och vi sjöng snapsvisor, både kända och helt nykomponerade. Jag uttömde hela mitt förråd av kiss-och-bajs-visor och gick sedan vidare till en om nakenhet. Barnen tyckte inte alls att det var roligt med flickan som red naken på ett svin och fick borst i baken, men det var fint ändå. 

Sen skrek vi på varandra när barnen tolkade ”dags att klä av sig, kissa och borsta tänderna” som ”spring runt som galningar och gör allt annat än att klä av er, kissa och borsta tänderna allt medan ni skrattar hånfullt åt era föräldrar”. Det kändes tråkigare än vanligt. 

Men vi fick några bilder på lyckan! 

Kommentera

