Inte en decemberdag, men nästan

Det verkade inte helt muntert i morse, dagens upplägg, men nu börjar det ordna upp sig! Morgonen började egentligen vid två-tiden i morse, när Harald vaknade med ett gallskrik som fick både Mattias och mig att flyga ut sängen med en puls på 200. Men där var ingen knivmördare i hans rum, och ingen giftorm i sängen heller. Men det blev lite stökigare i vår säng när Harald darrande av skräck och blöt av svett kröp ner hos oss. 

Fyra timmar senare ringde klockan. Av någon anledning trodde jag att det skulle bli bra att gå upp riktigt tidigt inför min fem-timmars tenta i juridik. Det var fel. 

Tentan var tuff. Ingen hade gått när det var en kvart kvar, så då gick jag, jag orkade inte sitta längre även om jag säkert hade kunnat klämma in några grejer till lite här och var. 

Nästa moment för dagen var pepparkaksdekorering på dagis, en årligen återkommande aktivitet som barnen njuter ohämmat av. Så även Harald som bad att hämtas tidigt för att få gå med. Och visst är det lite mysigt att vara på dagis tillsammans utan någon press att gå därifrån, men den där kristyren, den kan jag vara utan, och pressen att lyckas få hem de pepparkakor som inte äts upp, på en flat tallrik i snålblåst är alltid en spännande utmaning. Misslyckas man blir man stillastående med barn som gråter över de krossade kakorna medan vinden piskar en i ansiktet. Det gick bra idag. 

Slutklämmen på dagen var en blockflöjtskonsert på skolan. Minnet av min egna första blockflöjtskonsert gör sig fortfarande påmint genom de skorrande ärr den lämnad efter sig (Morning has broken, som duett), och vi fasade för det värsta. Vi blev kraftigt och positivt förvånade. Konserten var suverän, verkligen underhållande, och lärarinnan påpekade just att ”visst låter blockflöjt fantastiskt när det spelas i grupp!”. Harald var superduktig, och bar med stolthet hem sina premiärblommor:Då återstår bara att slå in de sista 20 paketen till adventskalendrarna och motera upp dem samma. Och en cognac på det, det har jag förtjänat. 

Kommentera

