Om att fokusera mitt i röran

Aldrig är väl ångesten så stor som i december månad, månaden som ska handla om traditioner, familj, kärlek och värme. Själv känner jag mig mest sliten mellan en massa måsten i min strävan mot dessa mål. Det är lite som att trampa vatten i kvicksand. Aldrig var väl pressen så hög på jobbet som strax innan jul, aldrig känns pressen i skolan så hög som kring jul, när allt förväntas vara lättsamt och ledigt men det enda man kan tänka på själv är terminsslutet i mitten på januari. 

Pepparkaksbak, luciafirande och julfester på både dagis och skola ska klämmas in, barnens glittrande ögon går inte att säga nej till. Dessutom vill vi ju alla ha hembakade lussebullar, och pepparkaksbak hör liksom till de där traditionerna som vi alla minns som barn, eller åtminstonne sett bilder från, och vem vill väl förneka sina egna barn det samma. Där emellan ska man hinna gå på glöggtillställningar hos människor man längtat efter att träffa men sällan lyckas synka sina tider med annars. Så man rusar på i en rasande fart och hoppas att man inte ska krocka med något, eller att ångan ska ta slut. 

Och sen är det julafton. Dagen då alla ska älska varandra, och det blir mera uppenbart än någonsin vad kärleken får kosta, i tid och ansträngning om inte annat. 

Jag hoppas innerligt att det budskap som jag vill att julen ska bära med sig det om glädje, kärlek, och värnandet om varandra, är uppenbart för våra barn. Vi har inte alltid varit ense, Mattias och jag, men vi är det nu, om att dessa värden inryms i vår hittills enda fasta jultradition. Motsägelsefullt blir den viktigare och viktigare för mig samtidigt som den i takt med varje år som går allt snabbare närmar sig ett slutdatum. Men i år gäller den än, i år låter vi barnens glädje smitta av sig när de ivrigt letar reda på sina paket varje morgon. I år njuter vi alla av adventskalendrarna, mellan andningsbesvären. 

Kommentera

