Konversationer att minnas i juletider

Så var denna julen över. Det är lite av en chock varje gång tycker jag, att det går så fort över, det man har planerat så länge. 

Men det var fint. Vi åt gott, och vi skrålade glatt. Vi fick besök av en tomte från Molkom, och barnen tjöt av glädje över sina paket. De somnade lyckliga vetande att de på juldagen skulle få nöjet att väcka sina farföräldrar. Bibbi fick paket av tomten hon också. Gåvan var noga utvald för att vara tålig. Den höll i tre minuter. Juldagen blev precis som jag önskat mig den, en pyjamasdag då inga regler för mathållning gäller, då man får blanda revben med risgrynsgröt och knäck och öl, ohämmat och utan fasta tider. Och så korsorden, åh vad jag älskar julkorsorden i våra dagstidningar, de som täcker ett helt uppslag och som man underhåller sig i flera dagar med! Och barnen lekte lyckligt med sina leksaker, och spelade spel, och så såg vi Ensam Hemma tillsammans i sängen allihopa, innan älskade vänner kom på spelkväll med cognac. Och så kom vi till den där konversationen som är värd att nedtecknas, den jag hade med Hjalmar som ståndaktigt vägrat somna trots att storebror gått och lagt sig självmant redan vid halv tio, och klockan var en stund efter elva och gästerna hade gått. Jag la mig hos honom och han frågade ”mamma, vad LUKTAR du egentligen??!” ”Cognac och cigaretter min älskling, cognac och cigaretter”. ”Ah, cognac och cigaretter” sa barnet lugnt och nöjt, slöt ögonen, och somnade. 

Kommentera

