Beating them at their own game

Jag kände mig lite munter idag, när jag bad barnen om hjälp med mitt pussel, en bild på antika Rom, och bad dem leta reda på slutet av det påbörjade ordet ”Vaticanus”. Jag berättade för dem att ”anus” var ett riktigt ord, och att det var latin. Sedan berättade jag vad det betydde, jag använde ett fulare ord än vad jag annars skulle ha gjort, för att jag känt mig provocerad av barnens användning av det samma på senare tid. Jag fick ingen reaktion, så vi byggde vidare i tystnad. Sedan frågade jag Harald vad ordet ”anus” betyder, han svarade ”röd”. ”Nej, det betyder röv” sa jag. Barnet rodnade och sa tyst att ”snälla mamma, säg inte så, det är fult”. 

Ha! Den ronden vann jag!

Kommentera

