Hjalmar gråter

Konversation i bilen strax efter att vi för en dryg vecka sedan landade i Italien, en stund efter att Mattias exploderat för att jag inte gett goda nog körinstruktioner och vi därför slösat 3 minuter på att köra ett extra varv runt flygplatsen, och efter att Mattias exploderat när Hjalmar gläntade på sin bildörr i full fart på motorvägen, Hjalmar har ansiktet i händerna och snyftar:

Harald: Hjalmar, du dräglar

Hjalmar (i stillsamt sorgsen ton): ja, jag vet

Harald: varför gråter du?

Hjalmar: för att ibland är det svårt att vara jag. 

En nog så god förklaring till varför barnet gråter så mycket som han gör. Under resten av veckan grät han de första tre dagarna när han ställdes inför partier i skidbackarna där även jag hade velat gråta en skvätt, samt för att markera när han ansåg det vara dags för varm choklad, lunch, eller hemgång. 

En av de där gångerna när han ansåg det vara dags för varm choklad ville han dock inte själv transportera sig det tiotal meter som han skulle behöva för att ta sig in på restaurangen, och han la sig därför i en snöhög och grät. Mattias gav honom en uppgiven suck och lockade med sig Harald bort till liften igen, och jag kände att jag faktiskt inte vill uppmärksamma den typ av beteende, så jag knallade in på restaurangen utan honom, i hopp om att han skulle följa efter. Drt gjorde han inte. 

Istället hade en av gubbarna som jobbar i knappliften precis intill uppmärksammat det gråtande barnet utan mamma och lyft upp honom på en bänl intill liften. Så när jag lommade dit för att hämta mitt barn möttes jag av en svada på italienska och nickade skamset till svar. Hjalmar var from som ett lamm vid det laget och knallade fogligt med bort till restaurangen.

Två av gångerna Hjalmar grät denna vecka är lätta att förlåta. Det första tillfället var kvällen innan vi åkte hem. Han var ledsen över att lämna skidbacken sa han. Andra gången var morgonen därpå då han vaknade och grät, för att vi skulle lämna skidbacken. 

Kommentera

