Det blev en fullmatad helg…

Min kompis Jenny sa så fint, att efter att vid några tillfällen nu ha fått inblick i hur vi lever i Västra Hamnen kan hon aldrig flytta hit, för hon skulle inte kunna bli annat än besviken när verkligheten slår till. Men hon har fel. Det är en liten sagovärld vi lever i, och alltid finns det en vänlig själ som är beredd att öppna såväl dörr som hjärta för en, i vårt Västra Hamnen. 

Hjalmar fick sig en riktig långhelg då hans dagis var stängt i fredags. Då barnet haft en vecka som hetat duga, med fotbollsträning, skogsutflykt med dagis, och bio-kväll med restaurangbesök med älskade Ullis och Isa, fick han ha sig en lugn dag med sin mamma i fredags. Det visade sig att det inte bara är katter som låter sig roas i all oändlighet så länge de har tillgång till en låda, det samma gäller Hjalmar, som jag fann på detta viset när jag tittade upp från datorn:

Vi vaknade till en lördag med hällregn, och jag suckade med hela min själ då jag insåg att fotbollsträning nog gällde ändå. Jag hade fel, men det fick jag inte reda på förrän Hjalmar och jag klätt på oss lager på lager och masat oss iväg till fotbollsplan. Lyckan över att det var inställt övervann irritationen av att inte ha nåtts av denna info tidigare. Istället fick jag en mysstund med ungarna framför en långfilm, medan Mattias sov efter sitt nattpass. 

Det stora eventet i lördags var Nikis boklansering. Duktiga Niki har gett ut sin andra bok och kan därför nu titulera sig som författare, på riktigt. Niki och hela hennes familj är starkt bidragande till vår sagovärldsupplevelse, och festen i lördags var inget undantag. Att ha haft ovan nämnda Jenny och hennes man Fredrik här på fördrink, medan allas våra barn var nere på den lokala pizzerian med en barnvakt (ett tilltag jag är omåttligt stolt över!) bidrog förstås också till en synnerligen upplyft stämning! Resten av kvällen förflöt i ett gytter av vänliga ansikten, glada röster och allmän munterhet. 

Söndagsmorgonens barntennis var än en gång mycket uppskattad, av mig, när jag lökade bort den tidiga söndagsförmiddagen på balkongen, i väntan på familjen (ingenting klår upplevelsen av att ha oändligt med tid att just vänta på dem!) och på att vår nattgäst, Nikis fotograf, skulle vakna. 

Och sedan bara rullade det på. Niki och hennes familj hade ordnat reservation för brunch och boule-spel på Boulebar för 16 personer, så dit gick vi alla (Harald blev så lycklig att han studsade när han hörde att det var buffet!) och fick oss en extraordinärt trevlig upplevelse, som ändå kändes helt självklar. God mat, gott sällskap, och framför allt en aktivitet som vi alla, från ettårigen till sjuttiofemåringen kunde njuta av, tillsammans. Givet vissa svårigheter för den av oss som har en frusen axel…

Det blev lite knappt om tid, när vi kom hem och skulle förbereda för valborgsgrillning i trädgården. Hjalmars kompis Charles skulle komma över med sin pappa och lillasyster, men vad sjutton, det gick ändå. 

Och grillkvällen började så bra, men det höll inte i sig så länge. Snart hade pojkarna alla spelat fotboll, tacklat varandra, och Haralds hand blivit trampad på med dobbar. Det såg lite märkligt ut på den där handen efter trampningen, så innan vi ens lagt korvarna på grillen åkte Mattias och Harald iväg till sjukhuset för att röntga. Men resten av oss fick en trevlig kväll, och Haralds hand visade sig senare vara hel! Enda smolket i bägaren sedan var att Socialdemokraterna som för tre år sedan åtog sig att varje år ordna majbrasan i Västra Hamnen, har ställt till så att det blivit väldigt trångt kring elden, och utöver att detta kräver avspärrningar, så delas det dessutom ut såväl balloger som broschyrer vid denna tillställning. Blä för sånt, låt mig ha min högtid i fred säger jag! 

Kommentera

