Kvinnosaksfrågan förklarad

Vaggvisor är ju som sagt inte så dumma… Ro ro barnet slutar med orden ”mamma kommer nog snart igen”, på vilket barnen protesterade och undrade varför det inte skulle kunna vara pappa som kom?

Då berättade jag om hur det var förr. 

”På 1600-talet, eller?”

”Nej min älskling, faktiskt inte för alls så länge sedan, och i många familjer är det så fortfarande”

Jag berättade att kvinnor förutsattes sköta hem och barn, att kvinnogöra var hårt och slitsamt, men ansågs inte vara så viktigt, då det inte genererar några pengar. 

”Men, mamma, det finns ju andra saker än pengar som är viktiga! Någon måste stanna hemma och ta hand om barnen om det inte finns dagis!”

Ja verkligen, det har nog alla alltid varit överens om, men problemet har varit att männen gått ut i arbete, tjänat in pengar som ger makt och frihet att bestämma en massa saker om hur man vill ha det, men de har inte nödvändigtvis delat med sig av sina pengar till kvinnorna. Kvinnorna var helt beroende av vad männen bestämde sig för att göra med pengarna de tjänade. 

”VA??!! Så skulle jag ALDRIG göra!!”

Jag berättade också om hur andra världskriget ställde till det, eftersom alla männen var ute i krig och kvinnorna därför började släppas in på arbetsmarknaden eftersom det inte fanns någon annan att tillgå, och att det ansågs frigörande för kvinnorna, men att det i viss mån var en fälla, eftersom kvinnogörat ändå fanns kvar när de kom hem om dagarna. Barnen sken som små ljus när jag berättade. Jag har lovat att vi ska prata mera om saken en annan dag. 😀

Harald ropade tillbaka mig när jag lämnat rummet, han hade något viltigt att berätta, som inte kunde vänta till imorgon: ”mamma, rädsla är farligt, det kan få folk att göra dumma saker, som att ha ihjäl någon annan”.

Det blir bra man av den pojken. 

Kommentera

