Sommardag med extra allt

I förmiddags var vi gnälliga på varandra. Jag kände starkt behov av att hitta på någonting på bilavstånd. Mest för att jag vet att jag ska vara ensam med barnen utan bil i flera veckor medan Mattias är på jobbet, och jag därför vill spara utflykterna i närområdet till dess. Hjalmar sparkade och grät när han inte fick gehör för sin önskan om att gå på Tekniska muséet, och Harald verkade ha bestämt sig för att han nog kunde tjata sig till ännu ett besök på vatten-hinderbanan från igår, den som förvisso är fantastisk, men som Hjalmar inte kan vara med på eftersom han vägrar lära sig simma. Mitt förslag om att åka till Haväng suckades åt av Mattias som hellre ville till Ale Stenar, vilket Harald tyckte verkade bra, medan jag kände mig överkörd eftersom Mattias inte hade haft något förslag innan jag kom med mitt, och hans därför bara kunde tolkas som ett sätt att trilskas med mig. Jag vann. Och vi hittade faktiskt ett sätt att balansera makten hyfsat genom att mitt förslag omarbetades och utvidgades. Med Haväng som satt mål kom Mattias på att vi kunde hälsa på familjen Nihlberg i Kivik efteråt, samt att vi på vägen dit kunde äta lunch på Sveriges äldsta kaffestuga i Alunbruket. Mattias behöll även kontrollen över GPS:en och styrde därför in oss på ytterligare ett delmål längs vägen, men en kommentar om att ”vi kanske inte ens kommer till Haväng idag!”. Jo, det skulle vi nog göra tänkte jag. Men Öveds Kloster var väl värt att stanna vid, såväl för promenaden i parken, för de vackra byggnaderna, och för att jag kom där ifrån med ett par nya örhängen. 

Och kaffestugan vid Alunbruket, vilket ställe alltså! Fullkomligt bedårande var det lilla korsvirkeshuset i den prunkande trädgården, mitt i Verkeåns naturreservat. Och servicen var toppen, och den lilla mat-menyn var just liten men trevlig. Möjligen saknades ett vettigt barnalternativ för lunch, varför barnen fick ”kaktallrik” till lunch, men å andra sidan valde deras far en valnötskaka med flädersmak åt sig själv. 

Och Haväng sedan då! Haväng får mig att känna mig religiös. Där är så vackert att det suger till i magen, och doften av varm hed och blommande nyponbuskar berusar. Enda nackdelen är att hundar inte får komma med ner på stranden, och vi hade naturligtvis med oss vår. Nåväl, det gick ju att lösa genom att en av oss vuxna inte badade i det 14 grader kalla vattnet som räcker en till knäna och man därför måste anstränga sig för att doppa sig i, till förmån för att sitta på en kulle och se på med hunden i knät. 

Sprängfyllda av energi och berättelser från dagen dundrade vi sedan in hos Malin och Jonas i Kivik. Möjligen störde vi deras semesterlunk något med vår entusiasm. Nåväl, en skön stund tillsammans fick vi trots allt! 

One thought on “Sommardag med extra allt

Kommentera

